2022 Gearshift: Ny studie av svenska bilmarknaden

Nyheter
24 nov. 2023
|
2 min

 2022 Gearshift, en ny studie från Google och Kantar analyserar preferenser och beteenden hos bilköpare på den svenska marknaden. Rapporten bygger på en undersökning av över 1 000 svenska konsumenter som köpte en ny eller begagnad bil under 2022.

Studien presenterades i onsdags på ett event som arrangerades av Carla tillsammans med Google. Kunde du inte medverka? Inga problem! I den här artikeln sammanfattar vi rapportens innehåll.


Insikter

  • Konsumenter väljer i allt större utsträckning att använda sig av internet för att köpa sina bilar. Sökmotorer och videor är de vanligaste sätten att hitta information om bilar på nätet.
  • Elbilar blir allt mer populära, med 47% av bilköpare i Sverige som rapporterar att de överväger en elbil för sitt nästa köp.
  • Även laddhybrider går starkt, med 39% av bilköpare som anger att de överväger en laddhybrid.
  • Den populäraste typen av bil som köps i Sverige är en SUV.
  • De populäraste märkena bland köpare av nya bilar i Sverige är Volvo, Volkswagen och Kia.
  • De viktigaste faktorerna som påverkar bilköpare i Sverige är säkerhet, pålitlighet och räckvidd.


Trender

  • Det finns en växande trend mot SUV:ar i Sverige.
  • Allt färre bilköpare testkör bilen innan köp. Istället tittar de på videor. Helst ska de vara producerade av oberoende experter och professionella recensenter. 


Skillnader mellan Sverige och EU5

  • Elbilar: I Sverige rapporterar 47% av bilköpare att de överväger en elbil, samma siffra för EU5 (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) är 21%.
  • Köpfaktorer: De viktigaste köpfaktorerna i Sverige är säkerhet, pålitlighet och räckvidd. I EU5 är det istället pålitlighet, varumärkesupplevelse och pris som är viktigast. 


Sammanfattning


Biltillverkare bör fokusera på att utveckla SUV:ar, elbilar och laddhybrider för att möta behoven hos svenska konsumenter. De bör också betona säkerhet, pålitlighet och räckvidd i sina marknadsföringskampanjer. Sist men inte minst bör de fokusera på att utveckla sina digitala kanaler för att möta kunderna där de finns.

Totalt sett är den svenska marknaden för bilar sund och växande. Biltillverkare som framgångsrikt kan anpassa sig till trenderna som identifieras i denna rapport är väl positionerade för framgång på den svenska marknaden.
Inlägget uppdaterades senast 24 november 2023
Bli först med det senaste!
Få nyheter, tips och erbjudanden om elbilar och laddhybrider direkt till din inkorg.
Läs mer om hur Carla hanterar dina personuppgifter

Våra elbilar till salu

Titta närmare på alla de elbilar och laddhybrider 
som just nu finns till försäljning. 
Kanske hittar du din nya drömbil redan idag?