En komplett guide: Tesla, laddning och batterivård
Underhåll
11 feb. 2025
|
6 min
Nedan följer en detaljerad guide kring hur du kan ladda en Tesla och ta hand om bilens batteri på bästa sätt. Informationen är baserad på Teslas rekommendationer samt våra egna erfarenheter kring elbilar. Notera att Tesla ibland uppdaterar sina rekommendationer, så det kan vara en bra idé att kolla Teslas officiella supportsidor för den senaste informationen.
Tesla laddning
Det finns en rad olika alternativ när det kommer till laddning av din Tesla. Vi går såklart igenom vad du kan förvänta dig av Teslas egna laddnätverk av Superchargers, men även hur du enkelt kan ladda din Tesla hemma, över natten eller när det passar dig bäst.
DC-snabbladdning (likström)
- Tesla Supercharger:
- Teslas egna nätverk av snabbladdare (Superchargers) är strategiskt placerade längs huvudvägar. De nyare V3-superchargers kan ge upp till 250 kW (i vissa fall mer), vilket kan ladda från 10 % till 80 % på runt 20–30 minuter, beroende på modell.
- Vissa äldre Superchargers (V2) ligger på upp till 120–150 kW.
- Teslas egna nätverk av snabbladdare (Superchargers) är strategiskt placerade längs huvudvägar. De nyare V3-superchargers kan ge upp till 250 kW (i vissa fall mer), vilket kan ladda från 10 % till 80 % på runt 20–30 minuter, beroende på modell.
- Publika tredjeparts-snabbladdare (CCS/CHAdeMO):
- Teslas nyare bilar (Model 3, Model Y samt senare varianter av Model S och X) har CCS-kontakt i Europa. Det innebär att du även kan ladda på andra snabbladdningsnätverk (t.ex. Ionity, Circle K, E.ON, m.fl.).
- Äldre Model S och X kan ibland behöva en CHAdeMO-adapter eller en CCS-adapter.
- Teslas nyare bilar (Model 3, Model Y samt senare varianter av Model S och X) har CCS-kontakt i Europa. Det innebär att du även kan ladda på andra snabbladdningsnätverk (t.ex. Ionity, Circle K, E.ON, m.fl.).
AC-laddning (växelström) – “långsam” laddning

- Hemma (Wall Connector eller UMC – Universal Mobile Connector):
- De flesta Tesla-ägare installerar en Tesla Wall Connector (Tesla väggladdare) hemma, som i Sverige typiskt ger 11 kW (3-fas, 16A) eller mer, beroende på din elinstallation.
- Du kan även använda en Universal Mobile Connector (UMC) för att ladda via ett vanligt hushållsuttag (schuko) eller ett 3-fas-uttag (rött industrikontakt). Detta är dock ofta långsammare jämfört med en dedikerad laddstation.
- De flesta Tesla-ägare installerar en Tesla Wall Connector (Tesla väggladdare) hemma, som i Sverige typiskt ger 11 kW (3-fas, 16A) eller mer, beroende på din elinstallation.
- Publika laddare (AC):
- Många hotell, köpcenter och parkeringshus erbjuder destinationsladdning. Använd vår karta över laddstationer för att se hur utbudet av publika laddare ser ut nära dig. Dessa är ofta på 11 kW eller 22 kW (3-fas), men den exakta effekten varierar.
Tesla laddningstid
Här är en sammanfattning av uppskattade laddningstider för olika Tesla-modeller med olika laddningsmetoder:
Modell | Metod | Effekt | Laddningstid |
Model S Long Range | Vägguttag (240V) | 11 kW | 8–10 timmar |
Supercharger V2 | 150 kW | 30–40 minuter | |
Model 3 Standard Range Plus | Vägguttag (240V) | 7,2 kW | 8–10 timmar |
Supercharger V2 | 150 kW | 30–45 minuter | |
Model X Long Range | Vägguttag (240V) | 22 kW | 4,5–5 timmar |
Supercharger V3 | 250 kW | 60–75 minuter | |
Model Y Long Range | Vägguttag (240V) | 22 kW | 3,5–4 timmar |
Supercharger V3 | 250 kW | 55–65 minuter |
Observera att laddningstiderna kan variera beroende på faktorer som batteriets laddningsstatus, temperatur och laddningsstationens kapacitet.
För den mest aktuella informationen rekommenderas att besöka Teslas officiella webbplats eller kontakta en auktoriserad Tesla-återförsäljare.
Daglig laddningsstrategi för din Tesla
När du äger en Tesla kan det vara smart att ha en laddningsrutin, så att din bil är redo när du behöver den och så att du inte sliter på batteriet i onödan. Det låter kanske omständligare än vad det är - det mesta går nämligen att automatisera via Teslas egna app och/eller via din laddbox.
Rekommenderad laddnivå
- Håll dig (oftast) mellan 20 % och 80 %:
- Tesla (och de flesta andra elbilstillverkarna) rekommenderar att man till vardags håller laddningen inom ett intervall kring 20–80 %.
- Att undvika att ofta ladda batteriet ända till 100 % minskar slitaget på cellerna och förlänger batteriets livslängd.
- Tesla (och de flesta andra elbilstillverkarna) rekommenderar att man till vardags håller laddningen inom ett intervall kring 20–80 %.
- Ladda till 100 % enbart när du verkligen behöver
- Ibland kan det vara nödvändigt att ladda fullt, t.ex. inför en längre resa. Försök dock att inte låta bilen stå en längre tid på 100 % om det inte behövs.
- Om du laddar till 100 %, börja köra så snart som möjligt för att sänka laddnivån från 100 %.
- Ibland kan det vara nödvändigt att ladda fullt, t.ex. inför en längre resa. Försök dock att inte låta bilen stå en längre tid på 100 % om det inte behövs.
Hemmaladdning
- Använd planerad laddning
- I Teslas mjukvara kan du ställa in “Scheduled Departure” eller “Scheduled Charging”, vilket gör att bilen laddar när elpriset är lägre (om du har timdebitering) eller när det passar dig bäst.
- Att ladda på nattetid kan även vara fördelaktigt för elnätet och kan, vid timdebitering, ge lägre kostnader.
- I Teslas mjukvara kan du ställa in “Scheduled Departure” eller “Scheduled Charging”, vilket gör att bilen laddar när elpriset är lägre (om du har timdebitering) eller när det passar dig bäst.
- Sätt maxgräns i appen/bilen
- Via Teslas app eller i bilens inställningar kan du justera hur högt du vill ladda. 80–90 % är en vanlig rekommendation för daglig pendling.
Långresor och Tesla Supercharging

Tesla är ett utmärkt val för dig som gillar längre resor längst vägarna. Alla Teslas modeller kommer med en imponerande räckvidd, och som Tesla-ägare har du dessutom tillgång till företagets fantastiska nätverk av laddare, så kallade Superchargers.
Strategi för långkörning
- Planera in Superchargers längs rutten
- När du navigerar via bilens inbyggda ruttplanerare, så föreslår bilen automatiskt var du ska stanna och hur länge.
- På längre resor är det ofta effektivt att ladda från cirka 10–20 % upp till 60–80 %, eftersom de sista procenten (80–100 %) går mycket långsammare.
- När du navigerar via bilens inbyggda ruttplanerare, så föreslår bilen automatiskt var du ska stanna och hur länge.
Varmkörning av batteriet innan snabbladdning
- “Battery Preconditioning”
- Tesla har en funktion som automatiskt förvärmer batteriet när du navigerar till en Supercharger. Detta optimerar temperaturen i batteripaketet, vilket ger högre laddeffekt och snabbare laddning.
- Starta navigeringen i god tid (gärna minst 20–30 minuter innan du når Superchargern) så batteriet hinner uppnå optimal temperatur.
- Tesla har en funktion som automatiskt förvärmer batteriet när du navigerar till en Supercharger. Detta optimerar temperaturen i batteripaketet, vilket ger högre laddeffekt och snabbare laddning.
Tesla räckvidd
Här är en sammanfattning av WLTP-räckvidden för Teslas olika modeller:
Modell | Version | Räckvidd (WLTP) |
Model S | Long Range AWD | 634 km |
Plaid | 600 km | |
Model 3 | Long Range AWD | 629 km |
Standard Range Plus | 409 km | |
Model X | Long Range AWD | 576 km |
Plaid | 543 km | |
Model Y | Long Range AWD | 533 km |
Performance | 514 km |
Observera att räckvidden kan variera beroende på faktorer som hjulstorlek, körförhållanden och programvaruuppdateringar. För den mest aktuella informationen rekommenderas att besöka Teslas officiella webbplats eller kontakta en auktoriserad Tesla-återförsäljare.
Batterivård och optimering av Tesla batteriets livslängd
Teslas batterier, och elbilars batterier generellt, behåller sin kapacitet bra över tid. Det är vanligt med en viss degradering de första åren - men faktum är att batteriets åldrande inte är linjärt; den största degraderingen sker under de första åren. Till skillnad från vad många tror så överlever bilbatteriet ofta de flesta andra komponenter i en bil.
Med det sagt finns det en del knep att ta till för att optimera batteriets livslängd.
Med det sagt finns det en del knep att ta till för att optimera batteriets livslängd.
Undvik extrem urladdning
- Försök att inte gå för nära 0 %
- Ett litiumjonbatteri mår bäst när det sällan körs ned till extremt låg nivå. I praktiken kan det hända någon gång, men det är bättre att planera dina resor så att du inte ständigt når under 10 %.
Förvara bilen i lagom temperatur
- Undvik långvarig förvaring i extrem kyla eller hetta
- Även om Teslas batterier är utrustade med värme- och kylelement, är det mest skonsamt att förvara bilen i en miljö med moderata temperaturer, särskilt om den står oanvänd länge.
Låt bilen vara ansluten vid långtidsförvaring
- Behåll laddaren inkopplad
- Om du lämnar din Tesla under en längre period (t.ex. om du reser bort), kan du gärna lämna den ansluten till en AC-laddare (t.ex. hemmaladdare). Ställ in maxladdningen på en mer konservativ nivå, exempelvis runt 50–60 %, för att minska batterispänningen och därmed slitaget.
Uppdateringar av mjukvara
- Installera de senaste uppdateringarna
- Tesla optimerar kontinuerligt både mjukvara för bilens system och laddparametrar. Genom att uppdatera regelbundet får du de senaste förbättringarna som kan optimera batterihälsa och förbrukning.
Tips för vinterklimat

För oss som bor på nordligare breddgrader är det såklart viktigt att optimera batteriets prestanda under årets kallare månader. Så pass viktigt att vi skrivit en hel separat artikel på ämnet:Att köra elbil på vintern: Hur påverkas batteriet?
Här kommer en kort sammanfattning av den artikeln.
Förvärmning av kupé och batteri
- Använd Tesla-appen för att starta klimatkontroll
- Genom att värma upp kupén och batteriet innan du startar körningen (särskilt när du är ansluten till laddaren) sparar du energi under själva körningen och minskar slitaget på batteriet.
Lägre räckvidd i kyla
- Planera med marginal
- Förbrukningen ökar i kallt väder, så räkna med att räckvidden kan minska med upp till 10–30 % när temperaturen är under noll. Planera dina laddstopp därefter.
- Förbrukningen ökar i kallt väder, så räkna med att räckvidden kan minska med upp till 10–30 % när temperaturen är under noll. Planera dina laddstopp därefter.
Lägre slitage i kallare klimat
"Inget ont som inte för något gott med sig". Faktum är att din Teslas batteri degraderas långsammare i ett kallare klimat. Enligt en studie så tappar en Tesla Model Y som i huvudsak har körts i kallare klimat 46% mindre av sin ursprungliga kapacitet än när samma modell framförs i ett i huvudsak varmare klimat.
Vanliga frågor
Påverkar snabbladdning (DC) batteriets hälsa negativt?
Teoretiskt ökar det slitage, men i praktiken är det hanterbart.
- Flera snabbladdningar per vecka kan öka värme och stress i batteriet något mer än AC-laddning, men Teslas BMS (Battery Management System) är designat för att begränsa slitaget.
- Om du ofta har tillgång till AC-laddning och inte har bråttom, kan det vara skonsammare för batteriet än att alltid snabbladda.
Ska jag balansera batteriet?
“Balansering” sker automatiskt.
- Tesla-bilar hanterar själva mycket av balanseringen internt. Att då och då ladda upp lite högre (exempelvis till 90–100 %) kan hjälpa BMS att kalibrera beräkningen av batteriets kapacitet, men detta är inte något man behöver göra varje dag.
Hur vet jag att mitt batteri mår bra?
En mindre, gradvis minskning, av räckvidd är normalt.
- Alla litiumjonbatterier tappar kapacitet över tid. En minskning på några procent under de första åren är förväntat.
- Teslas garanti på batteri och drivlina täcker vanligtvis ett visst antal mil eller år (t.ex. 8 år/16 000 mil), med garanti att behålla en viss procent av kapaciteten (ofta ca 70 %).
Sammanfattning
För att repetera och sammanfatta:
- Daglig laddning: Håll bilen i intervallet 20–80 % för bästa möjliga batterihälsa.
- Långresor: Utnyttja Superchargers och andra snabbladdare. Ladda helst inte upp till 100 % om det inte är nödvändigt, och börja köra direkt efter 100 % för att undvika att batteriet står på full laddning.
- Optimal temperatur: Låt bilen värma/kylas i förväg (preconditioning) inför snabbladdning och körning i kallt klimat.
- Undvik extrem urladdning: Planera så att du sällan går under 10 % batteri.
- Förvaring: Vid långtidsförvaring – lämna bilen ansluten och ställ laddningsgränsen på ca 50–60 %.
- Underhåll: Installera mjukvaruuppdateringar och använd rekommenderade laddningsmetoder.
- Snabbladdning: Det är inget problem att snabbladda regelbundet, men om du har tillgång till AC-laddning för daglig laddning kan det vara något skonsammare på lång sikt.
Genom att följa dessa riktlinjer kan du förlänga livslängden på ditt Teslabatteri och uppleva en mer tillförlitlig räckvidd över tid. Tveka inte att vända dig till Teslas officiella support eller manual för mer specifika råd om just din bilmodell.
Inlägget uppdaterades senast 11 februari 2025
Köp en bättre begagnad Tesla
Vi är störst i Sverige på begagnade Tesla. Se hela vårt utbud här!
Läs också
Sommardäck - en komplett guide
Snart är det (äntligen) dags att byta till sommardäck på bilen. För många innebär sommarsäsongen mer tid för bilutflykter och långa körningar. Nu när temperaturen ute stiger och datumet närmar sig för däckskifte är det viktigt att se över dina däck för att säkerställa en säker och behaglig körning. Att välja rätt sommardäck och se till att de är i gott skick är avgörande för dig och dina medpassagerares säkerhet. Här är en guide för att hjälpa dig navigera genom djungeln av sommardäck och göra det bästa valet för din bil.
Underhåll
15 mars 2024
|
4 min
Byta däck själv: En steg-för-steg guide
Att kunna byta däck på din bil själv är inte bara en nyttig kunskap att ha utan också ett bra sätt att imponera på svärmor och svärfar.
Underhåll
21 nov. 2023
|
3 min